Aktuality  |  Články  |  Recenze
Doporučení  |  Diskuze
Grafické karty a hry  |  Procesory
Storage a RAM
Monitory  |  Ostatní
Akumulátory, EV
Robotika, AI
Průzkum vesmíru
Digimanie  |  TV Freak  |  Svět mobilně
10.10.2008, Marek Šalanda, článek
Koupili jste si notebook a museli ho nechat posléze opravit? Víte, které vady patří mezi ty uznatelné v záruční době a které nikoli? Jak dlouho trvá průměrná doba opravy? Na tyto a podobné otázky jsme se zeptali několika zástupců servisních center a prodejců.
MilNov (2) | 29.6.201720:52
Hm, takže displej který mi praskl v batohu mi neuznají? Koukal jsem sem https:­/­/www.vymena­-displeje.cz­/ a nevyjde to tak hrozně, ale reklamace by byla reklamace... Asi to zkusím.
Odpovědět0  0
paprsec (1) | 12.6.201515:58
Zdravím dal jsem si opravit nocebook pod zárukou měl rozbité panty
Oni ho sice opravily ale ted najednou se rozhodly že tu záruku nepřijaly co stim?
Odpovědět0  0
Šáša | 19.11.201223:08
Týden po koupi odešel audio výstup 3.5 jack,to že už od nova pomalu hořell i při filmu jsem tak nějak přešel,hry nehraju..přesně za rok opět dovolená tak hurá pujdeš do servisu,desky asusu F5 měnili v americe zákazníkum preventivně.Dle vyjádření Asusu v USA měli vadné čipy Nvidia na převod z digi na analog,ale bylo potřeba vyměnit celou desku..Po měsíci přijel zpět na prodejnu s vyjádřením ze je to mechanické poškození a ze byl politý kapalinou..Nevím když výstup šel 5dní a to tak,že jsem ho zasunul,po 5ti dnech vytáhl a v práci zjistil ze nefunguje..Příště zkusím jinou značku,Aušus.cz přišel o zakazníka.Stary ACER TM2490 jel 4roky bez poruchy a kdyby ho nepochcala kočka mám ho doteď..
Odpovědět0  0
Ekos | 20.7.201213:05
Posílal jsem též notebook do reklamace. Nejprve mi nedoléhal rámeček u lcd displeje a po čase praskl. Závada se tedy objevila sama od sebe. Servis Asus si vymýšlel různé teorie, jak s notebookem jsem špatně zacházel a jak jsem špatně otevíral LCD displej. Reklamoval jsem také krytku od pantu a u té si taky vymýšleli blbosti, jak se to stalo. Nakonec mi nezbylo nic jiného než přistoupit na placený mimozáruční servis, kde jsem zaplatil 1200 jako manipulační poplatek.

Autorizovaný servis Asus rozhodně nedoporučuji.
Snaží se nejlépe všechny reklamované položky nahrát na poškození z nedbalosti.
Odpovědět0  0
Vladimír Kranich | 26.2.201111:48
Zdravím,
důrazně nedoporučuji zasílat notebook do fy NTB servis Martin Volejník.Měl jsem také problémy se zasekáváním systému, přepětí na portu USB,zaslal jsem notebook do tohoto servisu k opravě.Po několika měsících byl přístroj vrácen s údajně vyměněnou základní deskou, která prý již těmito problémy netrpí.Oprava stála 3500 Kč a notebook fungoval dobře asi 6 měsíců.Potom začala znovu vyskakovat hláška přepětí na portu rozbočovače, znovu jsem notebook zaslal do tohoto servisu.Další tři měsíce se nic nedělo, po urgencích mi bylo sděleno, že mi musel notebook spadnout na zem nebo že jsem s ním musel kroutit!!! Notebook nefunguje a jen jsem vyhodil peníze za pochybnou opravu.
S pozdravem Vladimír Kranich
Odpovědět0  0
Frant. Hejda | 2.5.20110:20
Já jsem s touto firmou zatím spokojen. Nechal jsem vyměnit NOVÝ LCD displey do MSI za á 2000 Kč. Práce byla na počkání a funkuje už druhej rok. Jiné firmy chtěly 3000 ­- 5000 Kč
Odpovědět0  0
Libor Kučera | 22.8.201121:07
Mě v NTBservisu opravovali už 3 notebooky a nemám jediný problém.
Odpovědět0  0
fujara381 | 6.7.201020:01
Skoro po dvou letech s NB od MSI přesně EX705 mohu jen doporučit a zase pujdu do této značky. Jediné co jsem vytýkal byli tvrdší tlačítka na touchpadem. Jinak NB bez závad. Doufám že to tu nezakřiknu :­-)
Odpovědět0  0
adam321 | 23.8.200919:26
Pro sporne pripady u Asusu muzete napsat na vedouci servisu aneta_monteiro@asus.com
Odpovědět0  0
Nespokojený zákazník | 7.12.200822:08
Mám vadný chip na grafice u notebooku priblizne za 20000,­- a ani jedna ze 4 reklamací nebyla uznána. Doufal jsem ze kdyz koupim bussines verzi od siemensu, ze nakupuji profesionalni notebook. Kdyz vam ale uprostred prace rozpadne obraz a cely notebook se sekne mate chut ho vyhodit z okna. Nejhorsi je ze tyto zaseky deji nahodne nezavisle na teplote ci operacnim systemu. Takze muzeste startovat treba 13krat nez to chvilku jede. Poprve jsem byl odkazan na CDC na praze4 kde ho vysali vysavacem. Podruhe v Ceskem servisu napsali ze jde o chybny operacni system ­- linux ­(ten tam proste zustal jinak jsem skousel winXp i vistu ale koupeny je bez OS­). Pri treti reklamaci se na to podivali primo v alze a aktualizovali bios. Vysledek=0. Pri 4 reklamaci uz jsem dle prav zadal o vraceni penez nacez ho poslali opet do Ceskeho servisu kde reklamaci proste zamitli. Prinesl jsem notebook domu, nainstaluju windows, ovladace ­(z dvd i nove z netu­) a po par hodinach BUM opet sek a rozpad obrazu. Pri dopise na vedeni siemens cz nam bylo odpovezeno spusty kecu a take to ze o teto chybe vedi. Takze mam doba hracku na nic za 20 tacu....
Odpovědět0  0
tomdotaz | 10.2.200918:51
a prosim vas o jaky typ notebooku se jednalo?
Odpovědět0  0
Nespokojený zákazník | 7.7.201010:20
FUJITSU SIEMENS ESPRIMO V5545. Po roce na reklamacích mi byla vrácena hotovost ­(ale toho proježděnýho benzínu­). Teď mám ASUS a naprostá spokojenost ­(má pouze promáčklé tlačítko u touchpadu, který stejně nepoužívám­).
Odpovědět0  0
Jarca | 7.11.200812:09
Take jsem musela kupovat novou baterii, protoze zivotnost je opravdu jenom 6 mesicu, tak na to nebyla zaruka. Jenom mohu doporucit pomerne dobre ceny na shopu www.g­-s­-m.cz . Na baterii jsem tedy musela sice pockat 10dnu, ale jinak vse OK a cena super.
Odpovědět0  0
pavelvanicek (2) | 5.11.200812:00
Pouze vyměnují díly, HW netestují. Byl jsem tam 4x s notebookem, LCD se postupně ztmavovalo do černé ­(10 ­- 20s­), pak opět naskočil obraz. 2x měnili LCD, potřetí tam byl ntb na delší testování ­(až 14 dní­), za 3 dny bylo hotovo ­- flashli BIOS. Napočtvrté vyměnili desku a během této doby skončila záruka. Opraveno? NIKOLIV!!! Problém přetrvává.
Odpovědět0  0
Burney (50) | 22.10.200815:15
Moje zkušenost s ACERem je rozporuplná

1.­)po roce a půl jsem reklamoval nefunkční CD­/DVD mechaniku ­(odešla používáním­) ­- odesláno PPL, 14 dní čekání, uznáno, vyměněna, ale... dostal jsem tam mechaniku, starší než původní, nečetla vypálené CD­-A a DVD­-RAM ­(původní je četla­) ­- poslal jsem jim to z5 a oni tam dali správný typ
2­) po dalším půl roce ­(těsně před koncem záruky­) chcípla CD­/DVD mechanika znova a znova se mi při reklamaci pokusili podsunout ten starší šmejd
3­) poslal jsem jim noťas s tím, že požaduji OPRAVU stávající mechaniky tak, aby četla i DVD­-RAM ­(jako původní­), což bylo fyzicky neproveditelné a že jinak chci vrátit prachy. ­(použil jsem formulace z poradny Sdružení Obrany Spotřebitelů­) Samozřejmě se mi snažili nabídnout nový model ­(nejnižší model nové řady s ani ne poloviční pořizovací cenou­). Přirozeně jsem odmítl, po mírných průtazích ze strany prodejce jsem dostal z5 svých 40tis. kč a koupil jsem si 2x výkonnější noťas za 30.tis.

... Acer ušetřil možná 5000 za nové mechaniky a stálo ho to 40 000 za celý noťas. Myslíte, že se poučí?
Odpovědět0  0
Miro spoza hraníc kontinentu | 11.10.200819:12
pracujem vo vyrobnej fabrike jedného výrobcu zo svetovej Top 3 ­(radšej ho nemenujem­), skladám notebooky a vravím vám, nedivte sa nízkej kvalite. Už to nie sú časy keď laptop stál okolo 100­-tis. a kvalita zodpovedala cene. Ja ich na páse musím zložiť a otestovať 8 za hodinu! Cez ruky mi prešla spústa kusov, u ktorých sa nedali dobre zaklapnúť rôzne konektory, alebo ich operátor nedostatočne zatlačí ­(káble od LCD, od klávesnice, od antény WiFi a pod.­) ­- ono to prejde testami, ale pri používaní a otrasoch to potom začne blbnúť. Asi by som radšej ani nemal písať o nakladaní krabíc s laptopmi a desktopmi do kamióna ­- niektorí robotníci ich hádžu aj 5 metrov ­- ako basketbalovú loptu. Ešte sa čudujete odchádzajúcim mechanikám? Jediné čo môže odhaliť naša výstupná kontrola a načo sa prísne dbá sú estetické vady ­- hlavne škrabance a chýbajuce skrutky. Ale aj kontrolu robia iba ľudia a na konci 10 alebo 12­-hodinovej šichty sú už poloslepí od obhliadania... Ešte sa by som rád napísal niečo k rozdielom medzi výrobcami ­- prakticky všetky mená ­(HP­/Compaq, Dell, IBM­/Leonovo, Acer, ...­) si tvoria ­"iba­" dizajn laptopu; samotný HW, teda šasi a vnútornosti pre nich vyrábajú OEM firmy z Ázie, hlavne Foxconn. V tejto diskusii tu ktosi spomínal opotrebovanú klávesnicu až tak, že vydrel klávesy. Toto je neprípustné a servis by to mal zadarmo vymeniť! ­(OEM výrobca to evidentne posral s materiálom ;­-­( Zo svojej skúsenosti odhadujem, že 10­-15% vyexpedovaných laptopov má z výroby skryté vady, aj keď nie všetky sa časom ukážu.
Odpovědět0  0
wrah (108) | 11.10.200819:24
A k tomu přičti, že i další doprava není příliš decentní. Ty pětimetrové výlety vzduchem jsou víceméně standart ať to přepravuje kdokoliv kamkoliv. Takže po několikanásobném překládání kamion, sklad, distribuce atd je notebook s nezaklaplými konektory klidně rozmlácený a i ten co vypadá v pořádku má už disk na půl cestě do hrobu..
Odpovědět0  0
rkubat | 11.10.20080:07
Ja mam MSI GX610 a nevim jestli jsem chytil zrovna spatnej kus ale posledni 2 mesice netravim cas jinak nez rozcilovanim se nad tim co zase nejde. Mam ho skoro presne rok a nejdriv byl supr ale casem se mi zacal prehrivat ­(pokroutila se sasi­) a ted se nevysvetlitelne sam vypina a pak nechce naskocit. Uz je zase v servisu asi to bude neco s napajenim ale cert vi. Ale je pravda, ze servis maji dobrej. Zavolam jim, druhy den si pro to prijede PPLko a to mi to nasledne ­(posledne po 2 tydnech­) samozrejme zdarma doruci zpatky.
Odpovědět0  0
Schmako (5) | 11.10.200811:50
Kamarád si našetřil na notas a našel pěkné, výkoné MSI. Kupoval přes CZC ale na tom asi nezáleží. Tak mu to dovezli až domů, on jim zaplatil, zamával a natěšený začal rozbalovat. Poté hned začal zase balit neboť NB se přes Bios nedostal :­) Reklamace, po telefonních urgencích byla vyřízena za týden výměnou za nový kus.
Odpovědět0  0
acw (6) | 12.10.200822:05
Já mám EX610X a jsem docela spokojený, zatím. Mám ho půl roku a až na vadné ložisko u větráku, které odešlo hned po měsíci to bylo dobré. Nevýhodou je, že MSI má servis ve Strakonících a tak, jsem tam po předchozí domluvě zajel a opravili mi to na počkání. Od té doby dobrý, jenom mi prasknul růžek u pantu na víku notebooku, ale to je tím, že ho nosím v narvané tašce. Jinak odolává a to ho vůbec nešetřím. Říká se ale že MSI za nic moc nestojí, nevím. Plasty už trošku vrzají, ale pracuje bez chyb a vzhled moc neřeším.
Odpovědět0  0
bibop_cz | 19.10.200814:53
Mám GX600 asi rok a mám stejný problém, taky se mi přehřívá už nějakou dobu. Hry už skoro hrát nemůžu, protože jakmile se dostane na nějakou vysokou teplotu tak se sám vypne, asi nějaká tepelná pojistka... Bohužel si ho teď moc nemůžu dovolit reklamovat, protože na něm potřebuju pořád něco dělat.
Odpovědět0  0
pfujara | 10.10.200820:28
Má někdo zkušenosti se značkou MSI?? Děkuji za info.
Odpovědět0  0
rehy258 (1) | 23.1.200921:09
mel jsem MSI 655x, neustale u nej praskal kloub u vika, pri treti reklamaci dva mesice pred koncem zarucni doby mi vratili penize, ale msi bych si uz nekoupil...
Odpovědět0  0
acw (6) | 23.1.200922:20
Mě se to stalo taky u EX610X taky rupnul roh u kloubu. mám ho 3­/4 roku.
Odpovědět0  0
Daneczek | 6.7.201015:00
Dal sis to opravit ? jestli ano, kolik to stalo ?
Odpovědět0  0
Marek Nosek | 16.3.201120:23
Ano, mám noťase od MSI a naprostá spokojenost, jen ovladače jsou nekompatibilní s Win. 7 a proto mi nejde wifina, ale jestli něco můžu doporučit tak jsou to značky MSI a Asus, pak ještě Dell, jsou to v naprosté většině spolehlivé stroje, naopak Acer, HP a Fujitsu Siemens, to jsou mrdky, které jsou v drtivé většině poruchové, ale i IBM zloběj.
Odpovědět0  0
michalci (1) | 10.10.200813:05
servis ASUSu ma milo prekvapil vsetko je mozne vybavit cez webovsku stranku netreba nikam volat proste vyplnite si reklamacny list objednate si kuriera on notebook vyzdvihne dopravi do strediska kde prebehne oprava ktorej stav mozete sledovat opat na webe cize mate pekne prehlad otom co sa prave s vasim notebookom deje po oprave opat kurier dorucil notebook na zadanu adresu reklamacia trvala cca 1tyzden zo Slovenska comu som sa potesil osobne mi nesli na notebooku spodny rad klaves ­(Y,X,C,V,B,N,M,SPACE atd.­) po oprave vsetko super vymenili komplet celu klavesnicu cize spokojnost
Odpovědět0  0
Zee | 10.10.200812:55
.....nebo po 4 ruznych vadach
Aha, tak to je pro mě novinka, neboť nás utvrzovali ­(tři lidi­) pouze v tom, že to jde jenom po 3. stejných závadách. Tak to dík za info..
Odpovědět0  0
CeCo (121) | 10.10.200812:16
Ad Cesky servis a vymena zakladnej dosky:
To je tak, ked notebooky opravuje externy servisny partner. Ako mi vravel jeden servisak, tak oni vzdy ­"preventivne­" vymenia zakladnu dosku, co ked je problem prave tam? A mozu vykazovat veselo vykony a peniaze od vyrobcu sa len tak hrnu...

Ad skusenosti so servisom:
Date mi priestor na cca 5 clankov?

C
Odpovědět0  0
BO636 | 10.10.200817:04
No ja reklamoval notebook od ASUSU 3x, vzdycky servis perfektni, maximalni spokojenost. Ale uznejte, 3x reklamovat notebook je dost. Tak jsem uplatni na narok pozadovani vraceni penez po trech reklamacich. Notebook stal 32 tisic, a ASUS mi napsal, ze mam narok na nejakych 24 tisic maximalne, to uz mi neprijde jako seriozni jednani. Podle zakona mam narok na plnou cenu notebooku, ale ASUS tohle odmita. Takze v podstate z radosti, ze si koupim mnohem lepsi notebook a jeste mi zbyde a to po dvou letech pouzivani, je zahorklost vuci firme ASUS:­( pritom do te doby byl muj dojem z firmy ASUS maximalni
Odpovědět0  0
Milan_D | 10.10.200822:27
Tak to mě vrátili bez řečí po čtvrté závadě plnou cenu NB. A to zbýval už jen měsíc do konce záruky.
Odpovědět0  0
White-Man | 11.10.200815:20
To já jsem zrovna nedávno posílal notebook od ASUSu na čtvrtou reklamaci, samozřejmě jsem žádal odstoupení od smlouvy, tak uvidíme jak to dopadne. Jinak mají vrátit plnou kupní cenu, pokud se rozhodněš od smlouvy odstoupit a žádáš vrácení peněz. Pokuď by se snažili namluvit ti něco jiného, tak stačí naznačit, že si budeš stěžovat na ČOI ­(Česká Obchodní Inspekce­) a oni rázem obrátí ­(přece jenom je lepší vrátit nějakách 32 000, než pak platit pokutu mnohonásobně vyšší­).
Odpovědět0  0
Stratos. | 10.10.200811:39
POsilal sem NTB od ASUS do servisu prijeli pro nej druhej den tj skvela rychlost a odvoz i dovoz zdarma.

NTB mel praskly pant a nakonec mi vymenily uplne cele sasi vcetne touchpadu tj po roce mam defakto novy notebook :­)

S ASUS mam tedy 100% spokojenost co se tyce servisu v ramci zaruky
Odpovědět0  0
rachott | 10.10.20088:34
Mám dobré zkušenosti se záručním servisem jak Asusů ­- notebook jsem v pondělí posílal, další pondělí dorazil opravený ­- výměna základní desky. Ale také se servisem Aceru. Posílal jsem už asi 5 kusů ­- levnější i lepší modely a zatím byl pokaždé opravený notebook za 3­-6 dní zpátky. Závady byly různé a vždy je v záruce odstranili ­- výměna LCD, výměna CD­/DVD, výměna MB....
Odpovědět0  0
falcoS | 10.10.200814:53
Taky se musim pridat ­- ASUS spokojenost.
Vylil jsem si do notesu pul hrnku sladkeho caje... to na reklamaci neni uznejte, nova klavesnice stoji litr... v servisu mi ji vymenili ikdyz kazdy clovek by poznal ze je polita ­(byly tam videt mapy caje, polepene, nalepky zespod zvlněne smočene­) a navic jsem dostal nove LCD s 2x lepsimi pozorovacimi uhly nez jsem mel, diky tomu ze jsem napsal, ze se mi zda ze je tam presvetlene mistecko o velikosti 1cm... Ja si proste nemuzu stezovat :)
Odpovědět0  0
Scream CZE (10) | 10.10.200817:01
Tak pokaď ti nešla jen klávesnice ­(NB šel v poho­), tak to ASUS mění v záruce ­(manipulační poplatek je snad asi 4x větší než cena klávesnice ­(a btw. litr? To­'s tam musel mít klávesnici aspoň ze zlata, ne? lol Možná tak 2 kila by bylo správně. :­-­)­) a pokud bylo LCD špatné ­(třeba vadné pixely atd­) a s politím nemá nic společného, tak se mění v záruce.
Odpovědět0  0
Fisity | 10.10.200819:52
Tak to si stastnej clovek...Ja mam ntb od Aceru...
Nejdriv reklamace na Wifi: kdyz ji zapnu a zrovna komp nacita neco z disku, tak totalne zamrzne...ani mysi nehnu...NEUZNANO
Pak mi u zavirani vypadla pruzinka a proto neslo zaklapet LCD...UZNANO, ALE OPRAVENO Z DOBRE VULE...pry moje chyba
A na konec sem si do nb koupil Tv kartu...Fachala v poho, do ty doby, nez sem pres ni zacal pouzivat radio...Vyzkousel sem plno programu, ale pri pouzivani tak 3 minuty pc pada do modry smrti...
1.servis­)...Chyba nezjistena­-NEOPRAVENO
2.servis­)...Vymena zakladni desky ­(najednou tam asi neco bylo=­-o­)...kdyz mi ntb prisel z reklamace, nemel ani spravne zadelanej kryt zakladovky, takze sem to musel otevrit ­- zjistil sem, ze zakladni deska nebyla vymenena, ale vymenili jen slot na kartu ­- a zadelala to spravne...takze to nepomohlo
3.servis­)...Karta neni kompatibilni...Vysvetlete mi, jak muze ta karta funkovat na digital,analog,digital radio, jen analog radio nejde=­-o
Tak mi to nedalo...sel sem do servisniho strediska vyrobce karty ­(pinnacle­)...Tam kartu testovali a na plno zatezovali, pred myma ocima­- a pak este asi pul hodinu byla pustena a v klidu bezela...pak mi zjistili, ze maj Acery takovou nesmyslnou vec, a to sice, ze maj videokamerku, ctecku na karty, slot na CardBus na jedny sbernici, ktera to proste nedava...
A ted mi reknete, jestli je to chyba ntb? Nb je to jen smejd, na kterym se Acer snazil usetrit ­(cena pri koupi: 35 000!)
Odpovědět0  0
Vezir (10) | 10.10.20088:29
Pod ruku se mi dostalo již poměrně značné množství notebooků, počínaje ECS A530 a A532, přes Umax 2400, Asus A6Km, Acer Aspire 5101, MSI 201, HP 6110, HP 9005, HP Omnibook 6000, konče FSC E5505. Bohužel musím říci, že čím novější stroj, tím tím více problémů, hold kvalita šla razantně dolů. Kdybych měl vypíchnout z tohoto seznamu stroje, které jsou relativně v pohodě a já s nimi byl vcelku spokojen, pak by to byly tyto: ECS A530, MSI 201 a FSC E5505. Zbytek patří do kategorie naprostých zmetků, jejichž králem je Umax.
Odpovědět0  0
El Cid (126) | 10.10.20089:37
Proto IBM drzelo design notebooku porad stejny ­- kazda zmena = krok z5...snad to ted lenovo moc nezmrsi...
Odpovědět0  0
eric appla (43) | 10.10.20089:50
Moje historie notebooku je nasledujici. Prvni byl Compaq E500 pak IBM X30 dalsi IBMX31 a nakonec Lenovo X60. Rozhodoval jsem se ktery si poridim domu a nakonec na zaklade zkusenosti je to X30 jako naprosto nejspolehlivejsi masina. Mam ji od roku 2002 a stale drzi. Je v denodennim provozu vcetne vecneho cestovani a jediny upgrade co jsem udelal byla pamet na 1GB a HDD za vetsi. X60 je oproti X30 nespolehliva neodladena mrcha. Pokud na notebooku nepotrebuju hrat hry tak si s vykonem X30 v naproste vetsine pripadu vystacim.
Odpovědět0  0
xls (62) | 10.10.20088:19
Koukám, že tady má dost lidí negativní zkušenosti s Asusem, já si zrovna na něj nemůžu stěžovat: 1 nb od nich mám 3 roky, druhý už sedmým rokem, oba bezvadně chodí a vypadají jako nový. A to mají za sebou dost hrubý cestování v batohu několikrát po celý zeměkouli. Jen u toho staršího odešla baterka ­- to se ale dalo čekat.
Z druhý strany teď jsem si objednal Dell. Potvrzená dodací lhůta 10 dnů. Když jsem se po 14 dnech ptal, kdy si můžu přijít, tak jsem se dozvěděl, že nemají klávesnici a baterku, takže to bude až za další měsíc. Tak jsem to zrušil, na tohle jednání jak v rusku nejsem zvědavej.
Odpovědět0  0
Clown Pennywise | 10.10.20088:06
Jeste by to chtelo vysvetlit pojem ­"koncovy zakaznik­". Ve chvili, kdy se na danovem dokladu objevi ICO, je pry vse posuzovano ne dle obcanskeho zakoniku, ale obchodniho. V tom pripade je hned delka zaruky v podstate jakakoli ­(vzdy samozrejme kratsi­) a vyrizeni pripadne zaruky klidne i delsi naz 30 dni. Alespon takovy je postup napr. ve firme Mironet a urcite i v mnoha jinych.
Odpovědět0  0
Jenda001122 | 10.10.200811:02
To je zcela běžný postup. Skutečně se obchodní vztah řídí obchodním zákoníkem nikoliv občanským. Není ale pravdou, že doba záruky a vyřízení reklamace je v podstatě jakákoliv. Tyto podmínky jako veškeré další případné podmínky je nutné zahrnout do obchodí smlouvy, kterou v případě nákupu na firmu uzavíráte. To, že je praxe jiná a každý kupuje na IČO proto, aby si to mohl dát do majetku bez nějakého dalšího uvažování, není chyba prodejce. Pokud ani neuzavřete smlouvu s definovanou dobou na vyřízení reklamace, dobou záruky, způsobem reklamace a dalšími údaji, nemůžete se následně divit, že nemáte žádné, pevně určené termíny.
A nejde o to, že si prodejci chtějí zákazníka okrást případně mu odepřít jeho práva, ovšem všichni výrobci nabízejí standardní záruku zpravidla 1 rok. Tzn. prodejce druhý, zákonem nařízený rok, drží na ­"své triko"
Odpovědět0  0
snowracer (6) | 10.10.20087:39
Bezkonkurenčně nejhorší servisní služby a jednání jsem zažil u firmy Asus. Naopak fantasticky dobře funguje servis Lenovo ThinkPad, kupříkladu v pražském PCNet.
Odpovědět0  0
mArtyB (5) | 10.10.20088:40
Já mám zcela opačnou zkušenost. Přes web požádání o reklamačku, objednání přepravce, zdarma, odeslání booku, není problém zjistit si stav opravy, za 5 dní zpět. Nevidím problém.
Odpovědět0  0
GoGoLa | 10.10.200813:18
Také mám naprosto opačnou zkušenost. Reklamoval jsem notebook s naprosto ­"odejitou­" grafickou kartou a nejenže trvala oprava jen necelé dva týdny, ale navíc mi perfektně vyleštili display, opravili šasi a dali ztracenou záslepku na karty.
Odpovědět0  0
pikaču | 10.10.200813:31
Nápodobně, poslal jsem do Asusu notebook kde byla vadná deska ­(nenabíhal­) a v pohodě vyměnili i prasklý vrchní kryt. U jiného mi zase vyměnili kryt displeje protože byl poškrábaný. Podobně dobré zkušenosti mám i se servisem Aceru, jen s Českým servisem mám jen špatné zkušenosti ­- na každý díl jsem čekal týden a více, nedodrželi lhůtu 30 dnů na vyřízení reklamace, dva různé notebooky po opravě vykazovaly úplně stejnou vadu jako před reklamací. Některé závady technici dokonce ani nezaregistrovali, takže při reklamaci tří vad opravili jednu ­(pochopitelně tu nejméně závažnou­).
Odpovědět0  0
Jan Vítek (3359) | 10.10.200816:00
Dva týdny? Výměna displeje u smluvního partnera HP trvala od stredečního odpoledne do pátečního rána, tedy v podstatě jeden den. Takto si osobně představuju servis.
Odpovědět0  0
orangesunny (3) | 15.10.200823:33
Nevím, jestli nejhorší servis má Asus, já osobně s ním taky nemám zrovna skvělé zkušenosti, ale ani ty vysloveně špatné. Naopak Acer stoji za prd, ale poslední dobou se výrazně leší! Co ale mohu říci naprosto jistě je to, že vítězem je pro mne jednoznačně Dell se svou již základní 3 letou NBD zárukou...tomu říkám servis! jenže za kvalitu se platí...ale když se snažíte, dá se sehnat sleva, takže pak se dostanete na cenu treba Asusu a už se to vyplatí...škoda že tento typ servisu jak u Dell, tak u Lenovo i jiných je v článku trochu opomíjen....
Odpovědět0  0
Tronmkiheda | 10.10.20087:13
Rád bych se zeptal na to, o jaký právní předpis pisatel článku, potažmo p. Martin Vent, opírá neuznání záruky při porušení plomby?
Odpovědět0  0
lavima | 10.10.20088:29
Pan by si měl přečíst zákon. Tam neexistuje odmítnutí opravy při poškozené plombě. Stejně tak není možné dožadovat se například vyplněného záručního listu, org. obalu jako podmínky pro uznání při záruční opravě.
Odpovědět0  0
kykl | 10.10.20089:08
na jednu stranu mate uplnou pravdu; na druhou stranu ­- v pripadnem sporu bude obchodnik tvrdit, ze s NTB bylo neodborne manipulovano a jako dukaz predlozi poskozenou pecet ­(plombu­)
zalezet pak bude na tom, jestli to s ohledem na dalsi okolnosti ­(ozvejkane srouby, mechanicke stopy poskozeni desky, stopy po pajeni apod.­) ustoji zakaznik nebo obchodnik; po 6 mesicich od nakupu je na zakanzikovi, aby prokazal, ze zavada byla uz v dobe nakupu
Odpovědět0  0
Scream CZE (10) | 10.10.200816:46
Taky záleží jak vypadá počkození plomby. Pokud je plomba na šroubku od chladiče CPU, tak tam dochází k tepelné roztažnosti a plomba jednoduše praskne ­(pro zákazníka by se nemělo nic změnit, protože to jde velice snadno poznat­), ale když si zákazník plombu poškodí sám odšroubováním šroubku, tak už záleží i poškození NB. Pokud třeba nejde monitor, nebo jsou praské plasty, tak by v se taky nemělo nic stát a opravit by se to mělo v záruce. Horší je to už samozřejmě s deskou nebo CPU. ;­-­) Tam se už samozřejmě odvolává na neodborné zacházení.
Odpovědět0  0
romanecko (17) | 10.10.20083:03
Je velkou pravdou, ze najlepsie kupovat notebook od vyrobcov ktori poskytuju lepsie zarucne podmienky ­(Dell, HP, Compaq­), alebo u takych u ktorych zaruku potrebovat nebudete ­(IBM­). V clanku mi ale chyba dolezite upozornenie ­(neviem kolko dni je to u Vas v CR­) ale urcity cas po zakupeni ­(v SR myslim 7dni, v UK 30 dni­) po kupe mate pravo na vratenie tovaru bez udania dovodu ­- velmi vhodne pri nespokojnosti s LCD notebooku. Lebo mat 5 ­- 6 mrtvych subpixelov roztrusenych po obrazovke dokaze dost rusit.
Odpovědět0  0
zivan (125) | 10.10.20088:42
V CR 14 dni pri uzavreni smlouvy na dalku. Ale pozor na objednani pres net a vyzvednuti osobne, to pak jde vratit jen u par obchodniku.
Odpovědět0  0
kykl | 10.10.20089:01
tak to neni ­- pri objednani pres internet, tj. uzavreni smlouvy na dalku je osobni vyzvednuti uz pouze zpusobem doruceni zbozi zakaznikovi, ustanoveni o spotrebitelskych smlouvach vc. moznosti vraceni do 14 dnu zustava ­- pouze si to nekteri ­"obchodnici­" ulehcuji tim, ze tvrdi opak; je pak potreba jim relevantne argumentovat nejlepe s odkazem na prislusna ustanoveni obcanskeho zakoniku; blize viz napr. server sdruzeni na obranu spotrebitele

bohuzel vsak malokdo je ochoten po tom jit dusledne
Odpovědět0  0
El Cid (126) | 10.10.20089:34
Jen pripominka ­- HP=Compaq ­(Hp ho koupilo v roce 2000, tusim...takze je to HP Compaq)
Odpovědět0  0
romanecko (17) | 10.10.200816:21
Ano je pravda ze HP ma majoritny podiel u Compaq­-u, ale na druhej strane su to dve samostatne fungujuce divizie produkujuce notebooky, dokonca aj ich servis a zaruky sa v jednotlivych krajinach medzi sebou mierne odlisuju.
Odpovědět0  0
a4000 | 10.10.200820:57
to sa mylis, ziaden Compaq uz neexistuje, to, ze si HP ponechalo a aj vyuziva v oznacovani niektorych svojich produktov aj znacku Compaq, je druha vec...
Odpovědět0  0
CeCo (121) | 10.10.200812:14
Ako pisu okolo ­- plati to len pri kupe pomocou pouzitia prostriedkov komunikacie na dialku.

A chyby IBM ­(teda vlastne Lenovo­)? No vyletujuce VGA cipy v rade T4x ci problemy s WiFi v rade R61 akosi nekoresponduju s ­"u ktorych zaruku potrebovat nebudete ­"...

C
Odpovědět0  0
romanecko (17) | 10.10.200816:26
Samozrejme islo o priklad. Pokial slo o IBM tak boli co sa tyka poruchovosti bezkonkurencny. Odkedy sa divizie notebookov chytilo Lenovo uz je to horsie. Je vsak treba sa aj zamysliet ze v obdobi IBM notebookov ich ceny boli vacsinou 2x take ako boli zrovnatelne produkty od konkurencie. Myslim, ze to bola velka chyba. Mozno keby boli vtedy pustili ceny dole, tak dnes mame vyrobcov notebookov ­(myslim velkych­) 3 a IBM by bolo asi najvacsim.
Odpovědět0  0
Konopy | 10.10.20081:38
Hp pavilion dv6470ec....reklamoval jsem po roce pouzivani baterii, jeji provozni doba klesla na jednu hodinu a dostal jsem zcela novou. Diky pochopeni reklamacniho strediska, jsem nemusel prikladat notebook, postacila pouze baterie a reklamace trvala pouze tyden.....díky HP
Samozrejme tato rada ma spoustu jinych chyb, na ktere tady nebudu upozornovat, pouze jsem chtel vyjadrit svoje rozcarovani nad zminkou.....Michal Seč ještě dodává, že nelze v rámci reklamace vyměnit baterii po uplynutí doby její životnosti, která je 6 měsíců....netreba dale nic dodavat
Odpovědět0  0
zivan (125) | 10.10.20088:36
Taky myslim, ze je to blbost. Neda se reklamovat poztupne snizovani vydrze, ale prudke snizeni nebo nemoznost baterii nabit by melo byt reklamovatelne.
Zrovna jsem z duvodu vypinani vyreklamoval neoriginalni baterii do mobilu. A nebyl problem.
Odpovědět0  0
CeCo (121) | 10.10.200812:12
HP ma na baterky zaruku rok, to je ich vyhoda ­(taiwanske znacky maju napr. len onych 6 mesiacov­).

C
Odpovědět0  0
Crus (5) | 10.10.200816:39
Co to je za nesmysl?! Prece nema kazda soucastka v mem notebooku jinou delku zaruky. Podle zakona je stanovena minimalni doba na 2 roky. To by si pak kazdej vyrobce mohl rict ze na displej vam dame 1 mesic na HDD 6 mesicu a na procesor teda dobre ty 2 roky. Ne, proste na notebook jako celek je zaruka 24 mesicu. To samy kdyz bych si chtel baterii prikoupit samostatne. Opet zadny vyrobce nemuze nic rikat o 6ti mesicich, ale o minimalne dvou letech. Nebo se pletu?
Odpovědět0  0
Scream CZE (10) | 10.10.200816:51
Na baterku je záruka 2 roky, ale jen v případě, že nejde nabít apod. Pokud se jedná o ­"pouze­" snížení kapacity ­(že už vydrží třeba 30 minut, místo 3 hodiny­), tak už je záruka 1 rok, případně 6 měsíců.
btw. CeCo: ASUS má taky záruku 1 rok. ;­-)
Odpovědět0  0
BO636 | 10.10.200816:58
To se teda seredne pletes. Baterie ma opravdu zaruku 6 mesicu, protoze je to jeji zivotnost. Ze HP ma vyjmecny servis baterii, to je zcela jina vec, ale globalne ma baterie opravdu zaruku 6 mesicu. Ze zakona je 2 roky pokud ovsem 2 roky nejsou doba delsi nez zivotnost dane komponenty­(zarovku taky nebudes reklamovat po roce a pul, ze uz nesviti­). No a v tomhle pripade je proste zivotnost baterky 6 mesicu.
Odpovědět0  0
Scream CZE (10) | 10.10.200817:15
Mužu ti říct, že nepletu. Teda aspoň u ASUSu to je tak jak jsem psal. Vím to, bo tam dělám. ;­-­) Jestli to ostatní tak nemaj, tak aspoň vím, že si odnich nemám kupovat NB. lol
Odpovědět0  0
wanrouter52 | 10.10.200819:35
nesuhlasim. Zivotnost vyrobku je ine ako zaruka. Podla zakona moze mat baterka ­(6 mesiacov ­(najmenej­) salama z obchodu tiez nema dva roky.
Odpovědět0  0
Mallen | 12.10.200823:12
Na potraviny je ze zákona záruka v řádu několika dnů, už nevím kolik
Odpovědět0  0
Peter_cz (30) | 16.10.200816:42
Minimalni doba spotreby ­/ trvanlivost. Je vyznacena na obalu. Jinak 7 dní tuším.
Odpovědět0  0
Crus (5) | 10.10.200820:00
Fajn, kdyby to tak bylo...mela by bejt na fakture uvedena spolu se zarukou NTB ­(ostatnich jeho casti­) i zaruka samotne baterky. Jak by pak laik poznal ze jedna soucastka ma takovou a druha takovou zaruku?! Na me fakture k NTB je napsana jen zaruka v delce 24 mesicu a o jinych skutecnostech me prodavajici neinformoval.
Odpovědět0  0
registercz | 10.10.200821:32
baterie je spotrebni material a ta ma zivotnost 6 mesicu, jogurt taky nelze reklamovat za rok ­- prosla mu lhuta trvanlivosti, stejne tak je zivotnost krmiv a zvirat 3 tydny... samozrejme na vse je pro spotrebitele zaruka 2 roky ­(kterou ale nelze po dobe zivotnosti uplatnit­), chytre ze?
Odpovědět0  0
Crus (5) | 11.10.20081:24
Fajn, beru. Ale na takovym jogurtu a jiste i na kmivech pro zviata je jasne vyznacena doba trvanlivosti. Na mem notebooku ani na jeho baterii o tom neni zadna zminka. Ani na fakture, krom doby zaruky 24 mesicu. Z toho si beru za sve, ze na moji baterku je zaruka 24 mesicu.
Odpovědět0  0
Scream CZE (10) | 11.10.20088:14
No možná, že máš právě výrobce, u kerého je záruka ­(a garantuje­) i životnost baterie na 24 měsíců a proto tam nic nemáš.
Odpovědět0  0
Dochy | 11.10.20088:43
Kdyz si koupis auto, taky tam nemas uvedenu zaruku zvlast na olej, ktery musis po nekolika tisicich km nechat vymenit. Mas to jen nekde v navodu k obsluze. A verim tomu, ze nekde v navodu k obsluze bude zminka i o baterii ­- neco v tom smyslu, ze postupne snizovani kapacity je bezna vlastnost dane technologie...
Odpovědět0  0
Crus (5) | 11.10.200812:09
Pro me je totiz tenhle problem aktualni. Pred rokem a pul jsem si koupil NTB Sony VAIO. A to hlavne kvuli tomu ze vydrzi na jedno nabiti 4 a pul hodiny ­(proto byl tak drahy­). Dnes ovsem vydrzi jen 2 hodiny, tedy pro me tento NTB postrada smysl. To je jako kyby si nekdo koupil vykonej NTB a po roce a pul by ten vykon mel polovicni. Nova baterie stoji pres 5 tisic. Budu to reklamovat, jsem zvedav na vysledek.
Odpovědět0  0
wrah (108) | 11.10.200818:33
Standartně je na faktuře formulka: Záruka se nevztahuje na pokles kapacity akumulátorů. Takže hodně štěstí přeji..
Odpovědět0  0
h0nza7 (14) | 10.10.20081:30
Mel jsem 3 notebooky ­- 1 Asus a dve HP. Lidi okolo me meli povetsinou Acery ­(jak jinak­). Po tom co mi predvedl servis Asusu ­(tenkrat jeste jej poskytovala jina firma ­- ne primo Asus­), tak jsem pochopil ze Asus je Acer se samolepkou Asusu. Proste jsou to oba kramy s prisernym servisem. Svoje prvni HP jsem reklamoval asi 2x a byly to vicemene malichernosti, ktere nemely na funkcnost stroje vliv ­- vzdy byly uznany a obvykle do druheho dne nejpozdeji do 3 dnu vyrizeny. Podobne funguje i servis Dellu. Ze by nekdo reklamoval IBM jsem neslysel. Tot z mych zkusenosti. A zaroven se pripojuju k apelu z konce clanku ­- GHz na CPU a gigabajty pameti na stitku nejsou vsechno, zakladem je solidni sasi, solidni servis a pak ten zbytek. Pokud to mate jinak, tak nechapu proc jste si porizovali notebook, protoze pokud potrebujete delat na cestach a notebooka vas necha ve stychu kdyz to nejmin potrebujete, tak k cemu je vam dobry a o co je pak lepsi nez stolni PC polozene doma na stole?
Odpovědět0  0
NPecan | 10.10.20087:25
Mam HP nc4200, odesel mi disk ­- crc chyby a wifina. V servisu byl notebook podle servisni karty pouze 40min. Proste ty dily jen vymenili kus za kus, navic mi dali vetsi disk. Notebook jsem mel doma za 3 dny, vcetne dne podani ve sbernem stredisku.
Odpovědět0  0
sroobik (607) | 10.10.200818:14
zakaznikovi odisiel HDD. Kedze zakaznik notebook potreboval, hned som mu tam vlozil iny disk, book spojazdnil a odovzdal. Nasledne som volal do HP, ze chcem reklamovat pokazeny disk. Povedali, ze treba poslat na reklamaciu cely notebook, len disk nestaci. Tak sme neposlali nic, zakaznik zaplatil za novy disk, a disk pokazeny, ktory mu mal byt zreklamovany sme vyhodili. Aj to je servis u HP.
Odpovědět0  0
j. | 15.10.20088:25
Sorry, za servis u zakaznika stoji ine peniaze, ako servis u dodavatela ­(­(prosto ak mate service Depot warranty, nepdoplacate nic, ale ak si zvolite 5 rocnu zaruku On site next business day, tak Vas to vyjde na stovky dolarov...­) ­- cize samozrejme je mozny postup aky ste spominali, ale za ten si musi zakaznik priplatit)
Odpovědět0  0
cico333 | 10.10.20088:22
S tym servisom u IBM Dell, HP je to pravda, doba opravy je rychla a vzdy vymenou kus za kus. Ale netvrdil by som ze IBM sa nepokazi..Mame ich zopar vo firme a uz sme menili disk, zakladnu dosku, combo mechaniku aj adapter... proste veci ktore sa kazia na vsetkych znackach rovnako. Je zas pravda ze ani jeden z nich nema mechanicke problemy, problemy s displejom a take co mozu byt dane kvalitou vyroby sasi....
Odpovědět0  0
j. | 15.10.20088:30
Kazi sa vsetko, aj IBM, ak je to intenzivne pouzivane, ak to ­"lieta po svete­", ak mate vo firme stovky notebookov, tak sa kazia. IBM mala aj u svojich ThinkPadov rady T pri T21 velku zvolavacku, kvoli zle vylisovanemu veku, ktory tlacil na LCD panel a dochazdalo ­(este v PREDLZENEJ zaruke­) k jeho poskodeniu, takze korporatnym zakaznikom sa potom veka ­(a ked nepresli testom i LCD panely­) menili. Disky odchadzaju, ak sa s otebookom ­"trepne­", poliatie sa spravidla riesi ako pozarucny servis ­(ale opat, ak ma firma stovky notebookov, tak sa to ­"neriesi­"), s sluzobnym notebookom je to ako so sluzobnym autom...

Na druhej strane musim povedat, ze tak odolne masiny, ako IBM TP uz asi nezazijeme :­-­(­( lenovo uz setri, kde sa da­)
Odpovědět0  0
lavima | 10.10.20088:40
Naprostej souhlas. Mam 2hé HP a naprostá spokojenost. U prvího sice 4 ­"opravy­" a pak tedy vrácení peněz ­(full částka po 1,5letech­). Jenom, komu se zdá 4 moc, vysvětlení. 1.uložení klávesnice­-zaponěli zacvanout jednu pojistku 2.prasklý rám u LCD 3. překlesaná šňůra u zdroje 4.olepovala se folie okolo tačpedu ­- vadná serie HP o tom vědělo. Vždy oprava na počkání max do 2. dne a bez jakýchkoli otázek. Takhle se dělá spokojený zákazník.
Odpovědět0  0
Tomcat2 (636) | 10.10.200811:02
"tačpedu­"...tak to je husty:­)­))
Odpovědět0  0
Zee | 10.10.200812:08
No panáčku, tak stimhle bys u Aceru nepochodil. reklamovali sme noubuk 3x, z toho 2x špatná zakladní deska­(1. zelenal displej a 2. samovolně se vypínal­) a jednou klávesnice­(nefungovalo 8 klaves­).Když jsme chtěli penízky zpátky, tak nám bylo řečeno, že se musí vyskynout chyba 3 krát na jednom místě ­(např. 3x měněná základka­), aby vrátili koruny! Načež to samé mě potvrdil i technik ASUSU teď na Invexu 08...
Takže bacha na to! Sice si koupíte jeden výrobek, ale na reklamaci se bere každá serepetička zvlášť.
Odpovědět0  0
Dochy | 10.10.200812:34
Pokud se nepletu, lze odstoupit od kup. smlouvy po 3. stejne vade, nebo po 4 ruznych vadach
Odpovědět0  0
MozziM (5) | 10.10.200813:31
Hm, v tomhle bodě je Zákon č. 40­/1964 Sb.,­(občanský zákoník značně vágní:
§ 622
(1­) Jde­-li o vadu, kterou lze odstranit, má kupující právo, aby byla bezplatně, včas a řádně odstraněna, a prodávající je povinen vadu bez zbytečného odkladu odstranit. Není­-li to vzhledem k povaze vady neúměrné, může kupující požadovat výměnu věci, nebo týká­-li se vada jen součásti věci, výměnu součásti. Není­-li takový postup možný, může kupující žádat přiměřenou slevu z ceny věci nebo od smlouvy odstoupit.
(2­) Jde­-li o vadu, kterou nelze odstranit a která brání tomu, aby věc mohla být řádně užívána jako věc bez vady, má kupující právo na výměnu věci nebo má právo od smlouvy odstoupit. Táž práva přísluší kupujícímu, jde­-li sice o vady odstranitelné, jestliže však kupující nemůže pro opětovné vyskytnutí vady po opravě nebo pro větší počet vad věc řádně užívat.
(3­) Jde­-li o jiné vady neodstranitelné a nepožaduje­-li výměnu věci, má kupující právo na přiměřenou slevu z ceny věci nebo může od smlouvy odstoupit.
Odpovědět0  0
Kozouš102030 | 11.10.200819:51
3 stejné vady ale z pohledu spotřebitele. Jde o projev vady a ne totožné příčiny vady. Pokud dáte věc 3x reklamovat, že např. nejde zapnout, je to 3x stejná vada, i když pokaždé bude vadná jiná součástka.
Odpovědět0  0
sFrenkie (2) | 10.10.20080:30
Tak jeste by me zajimalo co je pojem mechanicke poskozeni.
Ja sem pri reklamaci zadal vymenu klavesnice, nebot se mi po roce pouzivani osoupaly ­(rozezraly­) klavesy na tolik, ze se v nich zacli delat prohlubne. Neuznano :­-­( Mechanicke poskozeni. Tak trochu to chapu, ale po roce? No po dvou letech tam mam i nejaky dirky, mazec. Takze uz to resim externi kalvesnici, asi sem mel driv. A jeste ze sasi je z plastu, pravdepodobnes strikaneho, coz melo za nasledek osoupani pod rukama. Krasne cerny fleky ve stribrnym provedeni. Znacku bych nezminoval, nechci delat reklamu, ale mam Asuse
Odpovědět0  0
Scream CZE (10) | 10.10.20086:13
Se nedivte, že je to neuznaná reklamace. Tohle všechno jsou, jak my říkáme, ­"závady vznikle používáním­". Jinak vždycky je možnost si ji nechta vyměnit za peníze. ;­-)
Odpovědět0  0
zivan (125) | 10.10.20088:40
No nevim, prohlubne by mely byt reklamovatelne jako spatne zvoleny material pri vyrobe. To neni normalni.
Odpovědět0  0
Scream CZE (10) | 10.10.200816:55
No já si hlavně ty prohlubně ani nedokážu představit. Ale ještě může zavolat na technockou podporu trochu se tam s těma debila s kanclu pohádat a mohli by mu říct, že se to opraví v záruce, jak ti debilové maj ve zvyku.
Odpovědět0  0
Fangorn (50) | 12.10.20080:00
No, ja je mnohokrat videl, ale u ntb starych rozhodne pres dva roky.
Odpovědět0  0
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.